tirsdag 8. mai 2012

Oppskrift rundstykker av rug

Her kommer oppskriften på de deilige rug rundstykkene vi laget her om dagen:)

50 gr smør/ margarin
5 dl vann / melk
50 gr gjær
1-2 ts salt
6 dl rugmel
7 dl hvetemel ( spar 2 dl tilslutt for å se hvor mye du behøver)

Smelt fettet og bland i melka, kjenn at det er fingervarmt ( 37gr) før du tilsetter gjæra og blander godt!
Så blander du alt tørre i en skål/ bolle og tilsetter vesken litt etter litt til du får en smidig deig!

Jeg blander for hånd, så da må man brette opp armene å kna litt ekstra, men har du maskin er jo det topp.

Tilsett mesteparten av melet, men spar ca 1 dl til utbakingen.
Heves på ett godt lunt sted i 30 min
Kna deigen litt før du deler den opp i ønsket størrelse.
Jeg deler 4 emner, så ruller ut pølser og deler deretter opp til 7 deler på hver.

Det blir ca 28 boller

Rull deigbitene i hvetemelet og børst av overflødigt før du legger dem på bakeplate. ( melet vil gi de et rustikk utseende)
Heves under klede 30 min og stekes deretter midt i ovnen 250 gr i ca 10 min.
Varmluft går også fint, men senk da tempen til 225 gr .

Lykke til:))

Ingen kommentarer: